
Als je een handgemaakt tapijt met GoodWeave-keurmerk koopt, weet je zeker dat deze niet door kinderhanden is gemaakt. De non-profitorganisatie die achter het GoodWeave-keurmerk zit, zet zich in voor de bescherming van kinderrechten in de Zuid-Aziatische tapijtindustrie. In veel Zuid Aziatische regio's is kinderarbeid helaas geen uitzondering. Het certificeren en controleren van de bedrijven moet kinderarbeid in de tapijtsector een halt toeroepen. Daarom geeft een code op het GoodWeave-keurmerk (op de achterkant van het artikel) informatie over de herkomst. Bovendien komt anderhalf procent van de inkoopprijs ten goede aan sociale programma's voor voormalige kindarbeiders, voor wie GoodWeave een school- of beroepsopleiding mogelijk maakt. OTTO heeft al een jaar na oprichting van GoodWeave het initiatief tegen uitbuitende kinderarbeid in de tapijtindustrie omarmd en was het eerste postorderbedrijf ter wereld dat tapijten met het GoodWeave-keurmerk in het assortiment opnam. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen gecertificeerde tapijten verkocht, waardoor er al ruim een half miljoen euro ten goede is gekomen aan de opleiding van kinderen in Zuid-Aziatische regio's.